Luderitz, binnenland en Sosusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Roy en Anneke - WaarBenJij.nu Luderitz, binnenland en Sosusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Roy en Anneke - WaarBenJij.nu

Luderitz, binnenland en Sosusvlei

Door: Roy en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Roy en Anneke

05 November 2014 | Namibië, Solitaire

Zaterdag 1 november
Vannacht om 04.15 uur hebben we buiten samen naar de sterren gekeken. Het waren er niet zoveel als de nacht ervoor omdat er gistermiddag veel wind en bewolking kwam opzetten en de wolken waren blijven hangen. Na een lekker ontbijt deze mooie plek in Aussenkehr verlaten om 09.30 uur. De eerste 100 km naar Rosh Pinah zag er op de kaart niet veelbelovend uit maar viel gelukkig achteraf enorm mee. Mooi langs de Oranje rivier en parallel aan de grens met Zuid Afrika, uiteindelijk 2 uur over gedaan. In dit plaatsje veel gezelligheid op straat. Einde van de maand en aan de lange rij voor de ATM te zien waren de salarissen net gestort. Onderweg aantal apen en struisvogels gezien. Weg vervolgd naar Aus over asfalt, hier getankt en brandstof vrachtwagen chauffeur Patrick meegenomen voor lift naar Luderitz. Zijn truck moest in Aus blijven staan vandaar de lift. Er waren gedurende de dag al meer dan 50 auto's langs gereden en niemand was gestopt. Gelukkig trof hij ons. Deze toeristen weten hoe het werkt in Namibie! Was blij dat hij na aantal weken weer naar huis kon naar zijn meisjes. Zijn oudste van 9 had een afscheidsfeest van school en gelukkig was hij door ons nu net op tijd om hier bij te zijn. Bij het afscheid stickers en stiften voor zijn dochters gegeven. Bij het strand was een braai en volop muziek dus dat trok onze aandacht. Heel gezellig al trokken we als blanken veel bekijks, het bleek een fundraiser t.b.v. de kerk.
In Luderitz door het centrum gewandeld, mooie panden maar een erg verlaten indruk. Geen winkel of kroegje wat open was. We mochten wel met een meneer en zijn 2 herdershonden mee naar het strand maar deze keer hebben we het aanbod afgeslagen. Er gaat niets boven Ameland! In de haven was er een tentje open, onze lifter Patrick had deze aangeraden, dus hier in het zonnetje naar de voetbal spelende kinderen gekeken en een drankje gedaan. Omdat er verder niets open was, behalve een hotel, hier een visplateau voor 2 personen besteld met 8 verschillende soorten voor $ 400,- (€ 32,-) Mijn buik is wel klaar met al dat vlees dus was een welkome afwisseling. 's Avonds nog even op de wifi bij de Kairos cottage B&B met uitzicht over de oceaan. Ook hier net als gisteren een geweldig uitzicht tijdens het douchen.
Km stand 24748

Zondag 2 november
Wederom wakker om 6 uur en omdat het bewolkt was en de omgeving prima eindelijk paar km gaan hardlopen. Bij het ontbijt in de Kairos B&B werden we kerkelijk toegezongen met begeleiding op de piano door de familie Wieringa met roots in 't Zand. De zoon bleek ook gids te zijn in Kolmanskoppe, de spookstad waar voorheen de diamantenindustrie was begonnen. Aangezien de rit van vandaag naar Helmeringhausen niet zo heel ver is besloten hier naar toe te gaan. Erg leuk om de verlaten stad te zien met huizen, winkels, ziekenhuis etc. het moet er begin jaren 1900 behoorlijk welgesteld zijn geweest. Na Kolmanskoppe naar Agate beach gereden en onderweg flamingo's gezien. Hierna naar Dias point gereden om de zeeleeuwen te bekijken en lekker oesters te eten bij koffietentje. Onze weg vervolgd naar Helmerichausen en onderweg nog een lifter meegenomen. Alibabba was zijn naam en goed in de war. Heel verhaal over geesten die kwade dingen deden maar gelukkig had hij ook een engel. Was maar een korte rit naar de farm waar hij heen moest. Vandaag een afwisselend wegdek gehad, van pikzwart asfalt naar witte, rode en grijze dirtroads. Korte tocht maar sommige stukken waren erg vermoeiend. Ook veel wind en zelfs nog paar spetters regen gehad. Je ziet sowieso onderweg een hoop wervelwinden gaan over de uitgestrekte landerijen. Om 17.30 uur bij de Barby guest farm aangekomen en hartelijk verwelkomd met een drankje door ouder echtpaar fam. Schutte. Zij regelen de gasten, broer doet de farm.
Tot 19.00 uur zitten kletsen tot ze erachter kwam dat ze nog eten moest koken voor ons. Heerlijke springbok stoofpot gegeten. Tot 22.00 uur aan tafel gezeten met Penny en David en over van alles zitten kletsen. Vandaag slapen we in de bergen helaas weinig sterren want het is bijna volle maan dus teveel licht om ze goed te kunnen zien. Wel jammer want de lokatie had zich prima geleend want elektra, en dus licht, is er op deze farm niet. Lekker basic dus. David komt morgen om 06.00 uur fikkie stoken in de donkey zodat wij om 08.00 uur warn water hebben om te douchen.
Km stand 25098

Maandag 3 november
Toch sterren! Dus Roy om 04.00 uur wakker gemaakt. Dat had hij toch ook nog nooit zo gezien, zelfs niet op Terschelling. Om 08.00 uur aan het ontbijt aangeschoven wat Penny voor ons had gemaakt incl. wat biltong. Na het ontbijt nog zitten kletsen tot 10.00 uur en toen zijn we vertrokken op weg naar het hoogtepunt van Namibie de Sossusvlei. Je zou denken dat de weg naar de #1 bestemming wel ok zou zijn maar was de slechtste weg tot nu toe. Onderweg nog naar Duwisib castle gereden, een kasteel midden in de woestijn. Bizar gebouw om te zien maar hadden we ook kunnen missen. Rond 14.30 uur aangekomen op de Sossus Oasis campsite en ons tentje voor 2 nachten opgezet op open terrein, dus veel wind. Nog wat extra touwen gespannen en stenen ter versteviging omdat de haringen amper de grond in te krijgen zijn en al verbogen zijn. Hoop dat ik wat kan slapen maar vrees met grote vrezen voor vannacht met de wind. Maar meteen naar de ingang gegaan omdat we naar de canyon wilde gaan. Mochten van de lieve officier doorrijden zonder te betalen omdat we de Vlei zelf niet ingingen. Alleen stom van mij, er blijkt ook een campsite in de Vlei te zijn. Dan hadden we geen gedoe gehad met de optocht aan auto's die allemaal met zonsopkomst naar de duinen willen gaan en zich eerst moeten melden bij de gate. Helaas, het is niet anders. Hierna paar dingen gewassen en de braai aangedaan. Nu lekker van de zonsondergang en ons uitzicht aan het genieten. Vroeg slapen, morgen om 04.30 uur op.
Km stand 25370

Dinsdag 4 november
De wekker liep om 04.30 uur af. Koude nacht gehad in de tent door de harde wind. Snelle douche, die van de zonnecollector gelukkig nog heel erg warm was en om 05.20 uur werden we opgehaald om te gaan ballonvaren. Hoe vet! Er stonden 2 ballonnen klaar, onder iedere ballon konden 16 mensen. Wat een ervaring, en wat een uitzicht over de rand van de Vlei met zijn rode zandduinen. Prachtig met de zon die opkwam. We hadden best nog langer willen varen maar aan alles komt een einde. Na de landing werden we naar een plek gebracht in the middle of nowhere waar het champagne ontbijt met heel veel lekkers klaar stond. Wat een verwennerij en decadentie ten top. Waren om 09.30 uur weer terug op de camping en zijn lekker bij het zwembadje neergeploft om in de schaduw van 35 graden te genieten. Om 16.00 uur de Sossusvlei ingereden om met de auto het moois te bekijken. Was inmiddels 38 graden en zijn een klein stukje 'dune 45' opgelopen. Zodra om 06.15 uur (voor mensen buiten het hek) en om 05.15 uur (voor mensen binnen het hek) de gate opengaat de Vlei in gaan horders mensen naar dit duin om naar de top te klimmen voor de zonsopkomst. Aangezien het vanaf de gate nog 45 minuten rijden is gaat je dat buiten het hek niet halen, vandaar onze actie in 38 graden ;-)
Mooie foto's gemaakt van de duinen,konden helaas de zonsopkomst niet meemaken omdat we buiten de gate slapen moesten we er om 19.00 uur uit zijn, die van binnen de gate een uurtje later.
Km stand 25480

Woensdag 5 november
Vroeg opgestaan, tent ingepakt en stonden om 05.45 uur bij de gate om naar de Deadvlei en Sossusvlei te gaan. In colonne met de andere toeristen door de gate en meteen naar de Deadvlei gereden. Was meteen duidelijk dat de wind niet alleen rond onze tent heftig was geweest want in de Vlei hing een soort mist in de verte maar dit waren zandstormen dus onze moslim doeken kwamen goed van pas. Bij de parkeerplaats onze auto neergezet om de laatste 5 km met een 4x4 af te leggen van de NWR. Heftig ploegen door zand. Onderweg menig gestrande toerist die niet weet hoe hij met zijn 4x4 moet omgaan. De laatste km naar de Deadvlei gewandeld tussen de stuivende duinen. Erg fraai om te zien alleen het gezandstaalde gedeelte was wat minder. Hierna, wederom per 4x4, naar de Sossusvlei vervoerd en ook hier mooie foto's gemaakt van de 'big mamma' duin. Bij terugkomst in Sesriem getankt en broodje gegeten en naar Sokitaire gereden. Omdat we om 13.00 uur al bij de guest farm waren konden we heerlijk van het mooie uitzicht, de hondjes die hier rondlopen en het zwembad genieten. Vanavond genoten van het diner wat er bij hoorde. Eindelijk lekker veel groenten en salades. Alleen is de overheerlijke zoete aardappel met boter en bruine suiker wel een calorie knaller. Nog met onze ober Josef gekletst en hem onze foto's van zijn land laten zien. Het is zijn droom om ook ooit die mooie dingen van zijn land te kunnen bewonderen. Vanavond volle maan dus wie weet wat er nog gaat gebeuren...
Km stand 25700

• 05 November 2014 - 22:03

Ans:

Allemaal heftig om te lezen, noemen jullie dit vakantie? Maar heel leuk om jullie te volgen en nog heel veel plezier!

Groetjes van Piet en Ans